LAHJOITUKSIA KERTYNYT

VAIHE 1/4

Valitse metsä, jota puolustat nimelläsi

• Kainuun vanhat metsät

Kainuun korpien kätköistä löytyy upeita ikimetsiä. Erityisen arvokkaita ovat Suomussalmen vanhat kuusikot, jotka ovat liito-oravan viimeisiä pohjoisia elinalueita. Valtion liikelaitos Metsähallituksen avohakkuut kuitenkin hävittävät metsää kiihtyvällä tahdilla. Lue lisää.

flying-sqriista-alue-tuhoKainuun vähiin käyneissä alkuperäisissä metsämaisemissa vuorottelevat hämyiset soidenreunametsät,  naavaiset kuusikot ja jylhät monisatavuotiset männiköt. Kainuun vanhat metsät ovat tärkeä uhanalaisten lajien leviämisreitti Venäjän Karjalan laajoista ikimetsistä Suomen puolelle.

Metsähallituksen hakkuut uhkaavat jopa virkistysmetsiksi kaavoitettuja Pesiönjärven saaria ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Vienan reitin maisemia. Lahjoituksesi avulla Greenpeace puolustaa näitä metsiä yhdessä paikallisten asukkaiden ja luonnonsuojelijoiden kanssa.

• Etelä-Suomen metsät

Etelä-Suomessa metsistä on suojeltu alle 3 %. Vanhat kuusikot käyvät vähiin kiihtyvien hakkuiden vuoksi. Tämän takia Etelä-Suomessa on paljon alueellisesti uhanalaisia lajeja, kuten metsänkävijän toverina tunnettu kuukkeli. Lajit tarvitsevat kipeästi turvapaikkoja. Lue lisää.

etela-suomen_tuhokuukkeli_04Arvokkaita alueita ovat esimerkiksi Metsän tarina -elokuvan kuvauspaikat Savonlinnan Soininmäellä ja Haarikon järvialueella. Näissä metsissä pesivät kuukkelin lisäksi kanahaukat, liito-oravat sekä uudessa uhanalaisarviossa vaarantuneiksi luokitellut hömö- ja töyhtötiaiset. Tehometsätalouden uhkaamia jäkälien, sammalien ja kääpien elinalueita löytyy myös Hämeestä, Pirkanmaalta ja Keski-Suomesta.

Sopivia suojelukohteita on esimerkiksi metsäyhtiöiden mailla. Greenpeace ja muut ympäristöjärjestöt ovat kartoittaneet suojeluarvoja metsäjätti UPM:n metsissä. Lahjoituksesi avulla pystymme seuraamaan hakkuusuunnitelmia ja puuttumaan arvokkaimpien alueiden hävitykseen.

• Saamenmaan metsät

Suomen kauneimmat mäntymetsät sijaitsevat Inarissa ja Sodankylässä saamelaisten kotiseutualueella. Satoja vuosia vanhat ikimetsät ovat alkuperäisluontomme helmiä. Maisemien ja luonnon lisäksi ne ovat korvaamattoman arvokkaita saamelaisten poronhoidolle – perinteiselle elinkeinolle, joka on kielen ja kulttuurin perusta. Lue lisää.

img_8740poro_01Laajoja alueita upeinta pohjoista luontoa on viime vuosina saatu rauhoitettua valtion hakkuilta Greenpeacen, poronhoitajien ja saamelaisjärjestöjen yhteistyöllä. Uhkana kuitenkin ovat Metsähallituksen kiristyvät tulostavoitteet. Lisäksi alueella on hakkuiden välittömästi uhkaamia metsiä esimerkiksi Muddusjärvellä. Lahjoituksesi avulla seuraamme tilannetta ja puutumme hakkuisiin tarvittaessa.

• Pohjoinen havumetsävyöhyke

Suomen metsät kuuluvat pohjoisiin havumetsiin. Tämä maapallon vihreä kruunu ulottuu Norjasta Siperiaan ja edelleen Alaskaan ja Kanadaan. Se on koti tuhansille lajeille lähimetsiemme susista upeaan Siperiantiikeriin. Taianomainen ekosysteemi on tärkeä ilmastonmuutoksen kannalta: se varastoi hiiltä enemmän kuin maailman sademetsät. Lue lisää.

Greenpeace volunteers help to extinguish a steppe fire at night in the Volgogradsky region. The volunteers work with backpack fire extinguisher and air blower.

Siberian Tiger, Primorye Region in the Southeast of Russia. Sibirischer Tiger, Region Primorje im Suedosten von Russland.

Hiilinielusta uhkaa kuitenkin tulla hiilipommi: jääkauden jälkeen alueelle varastoitunut hiilidioksidi on vaarassa päästä takaisin ilmakehään hakkuiden, metsäpalojen, ikiroudan sulamisen ja suoalueiden hävittämisen myötä.

Lahjoituksellasi valvomme, dokumentoimme ja paljastamme ympäristöongelmia. Vaikutamme metsälainsäädäntöön ja kansainvälisiin puunostajiin. Venäjällä Greenpeace Wildland Fire Program (WFP) seuraa maastopaloja, sammuttaa niitä, edistää tehokkaiden sammutusmenetelmien käyttöönottoa ja kouluttaa vapaaehtoisia palomiehiä.

Kuka puolustaa tätä metsää

• < >

VAIHE 2/4

Tee lahjoitus

Lahjoituksellasi autat suojelemaan metsämme.
Nimelläsi varustettu todistus on ladattavissa maksusuorituksen jälkeen.

Lahjoituksellasi autat suojelemaan metsämme. Lahjatodistus on ladattavissa maksusuorituksen jälkeen. Se sisältää lahjan saajan nimen, lahjoitussumman ja sinun nimesi.

Kyllä, haluan lahjoittaa:

Kyllä, teen lahjoituksen lahjana. Saan käyttööni lahjatodistuksen, joka sisältää lahjan saajan nimen, lahjoitussumman ja minun nimeni.

VAIHE 3/4

Lahjan saajan nimi

Yhteystietosi

Kiitos, metsänpuolustaja!

Sydämellinen kiitos lahjoituksestasi. Metsämme saivat sinulta parhaan mahdollisen joululahjan. Jaa alla oleva kuva somessa ja näytä, että kuulut metsänpuolustajien kasvavaan joukkoon. Lataa ja tallenna muistoksi todistus, että juuri sinä puolustat ainutlaatuisia metsiä. Huomaathan, että kuva ja todistus ovat ladattavilla vain tällä sivulla, joten älä poistu sivulta tallentamatta tai jakamatta niitä.

Kiitos!

Sydämellinen kiitos lahjoituksestasi. Metsämme saivat sinulta parhaan mahdollisen joululahjan. Lataa oheiset lahjatodistus ja kuva, ja tulosta tai lähetä ne ystävällesi. Huomaathan, että kuva ja todistus ovat ladattavilla vain tällä sivulla, joten älä poistu sivulta tallentamatta tai jakamatta niitä.

LAHJOITA